Nieuwsbericht
'All you can learn' klinkt leuk. Maar is dat wel zo'n slim idee?
Voor werkend Nederland vormt een leven lang leren en zelfsturing van professionals terecht een prioriteit. In de snel veranderende arbeidsmarkt moeten werkgevers, management, HR en medewerkers aan de slag met leren, verbeteren en veranderen. Naast maatwerk training en coaching kunnen we binnen organisaties de volgende stromingen onderscheiden:
All you can learn (1) Persoonlijk budget
Een deel van de werkgevers verstrekt medewerkers een persoonlijk budget voor opleiding, coaching, ontwikkeling of duurzame inzetbaarheid. Het budget, een vast bedrag per jaar of percentage van de loonsom (vaak vastgelegd in de CAO) kunnen medewerkers jaarlijks naar eigen inzicht inzetten, ze moeten tenslotte zelfsturing toepassen.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 18% van de medewerkers bekend is dat er zo'n budget is en maar 40% van het budget wordt gebruikt en de rest dus zomaar verdwijnt.
De reden hiervoor is simpel: Medewerkers hebben geen idee waar in de praktijk te beginnen als het om persoonlijke- en professionele (loopbaan)ontwikkeling gaat.
Keuzestress
Het leeraanbod voor functionele kennis en vaardigheden is enorm. Professionals ervaren keuzestress en zien door de bomen het bos niet meer. Want: Hoe kun je een keuze maken uit het groeiende aanbod van 321.000.001 mogelijkheden?
All you can learn (2) Betaalabonnement
Een ander deel van de werkgevers investeert in een 'All you can learn' abonnement**. Voor een klein bedrag per maand kunnen medewerkers onbeperkt leren en kiezen uit een beperkter aantal, vaak tientallen, honderden of duizenden online leeractiviteiten.
De boodschap is: 'Hier heb je een inlogcode, succes!' Als medewerkers eenmaal tijd en energie hebben gestoken in het leren en opdoen van kennis is de reactie achteraf regelmatig: 'Leuk met wat anders te zijn bezig geweest, nu weer aan het werk'.
Hap - Slik - Weg
Een All you can learn abonnement lijkt op een All you can eat buffet. Bij dit concept staat kwantiteit voor de massa (nice to have) boven kwaliteit en aandacht. Voor weinig geld onbeperkt kunnen opscheppen geeft het gevoel dat we waar voor ons geld krijgen. In de praktijk is er echter sprake van verspilling. De meeste mensen scheppen meer op dan ze op kunnen en sommigen proppen zich zo vol dat ze er misselijk van worden.